Start-Stop Rendszer
Exide AGM személy és kisteherautó akkumulátor
A legújabb fejlesztésű START-STOP rendszerű gépjárművek (mikrohibrid) olyan extra igényeket támasztanak az indító akkumulátorokkal szemben, amelyeket az eddigi akkumulátorok nem tudtak teljesíteni.
Az EXIDE kifejlesztette a START-STOP rendszer követelményeinek megfelelő
folyadékos (ECM) és felitatott síklemezes (AGM) akkumulátorokat, amelyek már megfelelnek az SBA microcycles szabvány előírásainak is.
AGM ÉS EFB – MI A KÜLÖNBSÉG?
Start/stop rendszerrel rendelkező autók alapvetően két különböző akkumulátortechnológiát alkalmaznak, az energiaigénytől és a szükséges rezgés- és ciklusállóságtól függően. A start/stop rendszert a CO2- és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében fejlesztették ki.
AGM – Absorbent Glass Mat Battery
Az AGM akkutípus a VRLA (Valve Regulated Lead Acid – zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) amely egy felitatott üvegszálas konstrukcióra utal, melynél az akkulemezek között egy bór-szilikát párna helyezkedik el.
Ez a párna megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti cellazárlatot.
A technológia egyik fő előnye, hogy az akkumulátorból akkor sem szivárog folyadék, ha annak háza megsérül.
A gázrekombinációs képességük miatt a töltési-merítési ciklusok közötti folyadékveszteség pedig minimalizálható, megakadályozva az akku kiszáradását.
Előnyei a hagyományos indítóakkumulátorhoz képest, közel 300 % – kal növelt ciklusállóság és rendkívül magas rezgésállóság tartós üzemben.
Szivárgásmentes felépítés az üvegszálas anyagban megkötött elektrolitnak köszönhetően (abszorbens üvegszál).
Ha a járműben rekuperáció (fékenergia-visszanyerés) is működik, az AGM-akkumulátor célzottan alacsonyabb töltöttségi szinten működik (a SOC/State Of Charge/töltésszint kb. 70%-án).
Menetprofiltól függően (rövid távok, gyakori megállás és elindulás stb.) egy hagyományos nedves akkumulátor ilyen felhasználás mellett az extrém magas ciklikus terhelés miatt pár hónap alatt tönkremenne.
Fontos szempont hogy az AGM akkumulátorok nem szeretik a teljes kisütést, azaz a teljes lemerítést.
Ha a töltöttségük 50% alá esik, akkor az élettartamuk jelentősen csökken, így célszerű nem teljesen kisütni őket.
AGM akkumulátorok alkalmazási területe: Nagy energiafogyasztású, start/stop rendszerű autók több mint 300.000 motorindítással.
Az AGM akkumulátor technikai különbségei a hagyományos nedves akkumulátorral szemben:
- Speciális csavaros dugók: túlnyomás elleni szeleppel, amely megakadályozza az akkumulátor felrobbanását pl. túltöltés esetén.
- Megerősített oldalfalakkal ellátott akkumulátordoboz: a behelyezett lemezek és a rekombináció által keletkezett nyomás felvételére.
- Speciális AGM-elválasztók: Egy üvegszálas – üvegszövet elválasztó réteg ami felszívja a savat, elegendő szabad pórussal rendelkezik az oxigén diffúzióhoz, a pozitív lemeztől a negatív felé.
EFB – Enhanced Flooded Battery
EFB = (Enhanced Flooded Battery) továbbfejlesztett nedves akkumulátor: a ciklusálló indítóakkumulátor
nagy energiaigényű és egyszerűbb start/stop rendszerrel felszerelt autókhoz, akár több mint 270 000 motorindítás.
Az EFB-akkumulátor a hagyományos nedves akkumulátor továbbfejlesztett változata.
Az aktív anyagot speciális adalékok, valamint textil betét (segítségével biztonságosabban a helyén tartja.
Az akkumulátornál magas rezgésállóság és kétszer hosszabb ciklikus élettartam érhető el (a hagyományos indítóakkumulátorokhoz képest).
A különleges kialakításnak és adalékanyagoknak köszönhetően jelentősen csökken a töltési idő.
Ha a járműben rekuperáció (fékenergia-visszanyerés) is működik, az EFB-akkumulátor célzottan alacsonyabb töltöttségi szinten működik (a SOC/State Of Charge/töltési állapot kb. 70%-án).
Menetprofiltól függően (rövid távok, gyakori megállás és elindulás stb.) egy hagyományos nedves akkumulátor ilyen felhasználás mellett az extrém magas ciklikus terhelés miatt pár hónap alatt tönkremenne.
Fontos információ!
Azok a járművek amik gyárilag AGM-akkumulátorral ill.EFB akkumulátorral vannak szerelve, rendkívül fontos hogy az akkumulátor cseréjekor a gyári paramétereknek megfelelő AGM vagy EFB akkumulátor kerüljön beépítésre.